Πως να αντιμετωπισετε ενα παιδι με διατροφικες ιδιοτροπιες

133807305 Γιατι το παιδι μου ειναι τοσο ιδιοτροπο με το φαγητο του;

Ειναι εντελως φυσιολογικο για τα μικρα παιδια να αντιτιθεντε στο σχημα, χρωμα, υφη, γευση και αρωμα καποια τροφης – ή απλα να αποφασιζουν καποια στιγμη οτι δεν τους αρεσει απολυτως τιποτε απο ολα οσα ετρωγαν μια χαρα μεχρι χθες.

Ειναι επισης κοινο να εχουν εμμονες με συγκεκριμενα φαγητα και να θελουν να τρωνε τις ιδιες τροφες σε καθε γευμα.

“Προκειται για τον φοβο του καινουργιου”, αναφερει η Nancy Hudson, επαγγελματιας διαιτολογος στο Πανεπιστημιο της California, στο Berkeley. “Πιστευουμε οτι ειναι μια απο εκεινες τις ιδιοτροπιες που οι ανθρωποι ανεπτυξαν καποια στιγμη για να προστατευθουν καθως το ανθρωπινο ειδος εξελισσοταν. Αποφευγεις να δοκιμαζεις νεες τροφες γιατι δεν γνωριζεις εαν ειναι ασφαλεις.” Αυτος ο φοβος του καινουργιου συνηθως αρχιζει να μειωνεται γυρω στην ηλικια των 4 ετων, ομως για μερικα παιδια μπορει να συνεχιστει μεχρι και την ενηλικιωση. Οπως και να’χει, ειτε προκειται για την προετοιμασια πριν τον υπνο ή για το οτι το σαντουιτς του πρεπει ειναι κομμενο διαγωνια, το παιδι προφανως προτιμα τα πραγματα να μενουν ιδια και οικεια – αρα ενδεχεται να μην ειναι ετοιμο να δεχτει νεες τροφες εως οτου του τις εχετε σερβιρει αρκετες φορες.

Οι ιδιοτροπιες με το φαγητο μερικες φορες αποτελουν τροπο με τον οποιο το παιδι διεκδικει την ανεξαρτησια του (“δεν μπορεις να με αναγκασεις να το φαω αυτο!”) και ενδεχεται να εχει πολυ λιγοτερο να κανει με το φαγητο παρα με την αναγκη του να σπρωξει τους κανονες στα ορια τους και να ορισει καποιον ελεγχο στην ζωη του. Τελος, επειδη ειδικα τα νηπια ειναι αρκετα υπερκινητικα, μπορει απλα το παιδι να μην αντεχει να καθησει στην καρεκλα αρκετη ωρα ωστε να τελειωσει ενα ολοκληρο πιατο φαγητο σε ενα γευμα. Μπορειτε να κρατησετε το ενδιαφερον του παιδιου για περισσοτερη ωρα προσφεροντας ηρεμια την ωρα του γευματος και αποφευγοντας αντιπερισπασμους οπως παιγνιδια, τηλεοραση ή κατοικιδια.

Συμβουλες για την εισαγωγη νεων τροφων σε ενα ιδιοτροπο παιδι.

Το παιδι σας εχει μια δικη του αντιληψη του ποσο φαγητο χρειαζεται το σωμα του για να αναπτυχθει και να ειναι υγιες, και απο εκεινο εξαρταται να αποφασισει τι θα φαει. Το καλυτερο που μπορειτε να κανετε ειναι να του προσφερετε μια μεγαλη ποικιλια απο υγιεινες τροφες μεσα σε ενα ηρεμο περιβαλλον που θα μπορει να απολαυσει. Να μερικες συμβουλες για να χειριστειτε το θεμα πιο ευκολα:

  •  Προσφερετε του ποικιλια απο τροφες σε καθε γευμα. Και να ειστε υπομονετικοι – μπορει να χρειαστει να του σερβιρετε καποιο φαγητο πολλες φορες πριν ειναι ετοιμος να το δοκιμασει. Οταν εισαγετε κατι νεο, απλα αφηστε το πανω στο τραπεζι μαζι με τα υπολοιπα, και μην το κανετε θεμα. Αν του το σερβιρετε στο πιατο μπορει να του φανει οτι τον εκβιαζετε και να αντιδρασει. Τελικα, αφου δει εσας να το τρωτε μερικες φορες, θα νοιωθει πιο προθυμος να το δοκιμασει.
  • Σερβιρετε μικρες μεριδες. Μια παιδικη μεριδα ειναι περιπου η μιση ενος ενηλικα. Για πολλες τροφες, αυτη η μεριδα ειναι περιπου στο μεγεθος της παλαμης του παιδιου. Οπως μιση κουπα δημητριακα, 4 κουταλιες λαχανικα ή μια φετα ψωμι.
  • Μην δινετε στο παιδι σας πολλες επιλογες. Εαν του πειτε, “Ειναι ωρα για φαγητο. Τι θα ηθελες να φας;” το παιδι θα διαλεξει κατι οικειο και που το εχει φαει πολλες φορες, και θα σας φανει ιδιοτροπος. Αν ομως πειτε “Νατο φαγητο”, θσ αναγκαστει να επιλεξει απο οτι ειναι διαθεσιμο. Φυσικα δεν θα θελατε να του προφερετε ενα γευμα με ολο πρωτογνωρες τροφες γιατι με αυτον τον τροπο το παιδι δεν θα φαει καμια απο αυτες. Καλυτερα επιλεξτε τουλαχιστον και μια τροφη που ξερετε οτι σιγουρα του αρεσει.
  • Εισαγετε μικρες ποσοτητες νεων τροφων. Οταν το παιδι σας ενδιαφερεται να δοκιμασει μια νεα τροφη, δωστε του στην αρχη μονο λιγο για να δοκιμασει και αφηστε τον να ζητησει περισσοτερο. Με τον τροπο αυτο θα νοιωθει οτι εχει εκεινος τον ελεγχο και δεν θα σπαταλησετε φαγητο εαν δεν το φαει. Οταν μπορειτε δωστε του να δοκιμασει μια νεα τροφη οταν πειναει περισσοτερο – φετες απο μαγκο για παραδειγμα για απογευματινο σνακ.
  • Εχετε υποψην σας οτι τα παιδια εχουν ευαισθητο ουρανισκο. Πολλα παιδια απλα δεν αρεσκονται στην υφη, χρωμα ή γευση καποιων τροφων. Για αυτο καμια φορα το παιδι ισχυριζεται οτι δεν του αρεσει καποια τροφη που δεν εχει καν δοκιμασει. Επισης μερικα παιδια απλα απορριπτουν καποια τροφη επειδη τους θυμιζει  καποια στιγμη που ηταν αρρωστα, ή μπορει να την εχουν συσχετισει με καποια αρνητικη εμπειρια. Εαν το παιδι σας διαμαρτυρεται οτι καποια τροφη του προκαλει στομαχικη αναταραχη σταματηστε να του το προσφερετε για λιγο καιρο. Δοκιμαστε ξανα οταν εχει μεγαλωσει λιγο.
  • Οποτε εχετε την ευκαιρια καλεστε το παιδι σας να συμμετεχει στην ετοιμασια του φαγητου. Αυτο μπορει να περιλαμβανει τα ψωνια και την ετοιμασια γευματων και σνακς. Και αν μπορει να σας βοηθησει να καλλιεργησετε προιοντα στο κηπο του σπιτιου ακομη καλυτερα! Αυτο του δινει την αισθηση του ελεγχου πανω στην διατροφη του. Και ειναι πολυ πιο πιθανον να του αρεσει κατι που επελεξε ή ετοιμασε ο ιδιος. Αυτο δουλευει καλυτερα εαν το παιδι διαλεγει απο μια επιλογη τροφων που εχετε εσεις ετοιμασει, παρα απλα να του ζητησετε να διαλεξει εκεινος το γευμα του. Φτιαξτε διασκεδαστικα, υγιεινα γευματα μαζι – οπως γιαουρτι με φρουτα ή δημητριακα με ξηρους καρπους και αποξηραμενα φρουτα.
  • Βρειτε τροπους για να ενισχυσετε την θρεπτικη αξια των τροφων που ηδη απολαμβανει το παιδι σας. Βαλτε του τονο ή ζαμπον στο ψητο τυρι και κρεας ή τοφου στη σαλτσα για τα μακαρονια, για παραδειγμα.
  • Μαθετε το παιδι σας (χωρις κυρηγματα) για την καλη διατροφη. Κρεμμαστε ενα πινακα με την πυραμιδα των τροφων στην κουζινα και βαλτε τον να χρωματισει τις τροφες καθως τις καταναλωνει καθε μερα. Διακριτικα αναφερετε οτι τρωγωντας τα δημητριακα του θα τον βοηθησει να τρεχει πιο γρηγορα και να πηδαει ολο και πιο ψηλα καθε μερα.
  • Να ειστε καλο παραδειγμα προς μιμηση και να τρωτε και εσεις τα ειδη των τροφων που θελετε να τρωει το παιδι σας. Τα οικογενειακα γευματα ειναι ο καλυτερος τροπος για να δεθειτε με το παιδι σας και να απολαυσετε νοστιμες και θρεπτικες τροφες μαζι.
  • Μην ενδιδετε στην ιδιοτροπια του παιδιου. Ενω ηταν αποδεκτο σαν νηπιο να του φτιαχνετε το τοστακι σε σχημα αστεριου ή φεγγαριου, τωρα το παιδι σας ειναι αρκετα μεγαλο για να τρωει χωρις αυτες τις “καλλιτεχνικες επεμβασεις”.

Καθως ο κοσμος του παιδιου σας ολοενα και διευρυνεται και η σχολικη ζωη του ξεκινα, η προτιμηση του στις τροφες θα διευρυνεται επισης. Δεν ειναι ασυνηθιστο το παιδι σας να ειναι δεκτικο σε περισσοτερες τροφες οταν βρικεται εκτος σπιτιου.

Μεταφρασμενο απο το αρθρο: http://www.babycenter.com/0_how-to-handle-a-picky-eater_64302.bc?scid=mbtw_post3y_7m_2w:1271&pe=MlV2azI3enwyMDEyMDIyMg..

Sharing is caring!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close